May 31, 2010

Ratatat

RATATAT
LP4
RELEASE: 08-06-2010
XL RECORDINGS/BEGGARS












Witte vogels zijn hun nieuwe passie. Althans, zo lijkt het als je de cover van het nieuwe album LP4 van Ratatat bekijkt. Maar niets blijkt minder waar; het duo bestaande uit Evan Mast en Mike Stroud houdt inderdaad van vogels. De inspiratie voor deze cover komt namelijk voort uit de aanwezigheid van hun eigen witte vogel tijdens het opnemen van de opvolger van LP3 uit 2008. Ze was in de studio, haar kooi stond naast de piano, en haar geluiden hoor je dan ook terug in de muziek. In de track Grape Juice City hoor je bijvoorbeeld het flapperen van haar vleugels. En ook in de videoclip van de eerste single Party With Children kun je de vogel zo’n drie minuten observeren. Enerverend. Maar volgens Beggars, het label van Ratatat, is dit alleen een teaser en volgt de echte clip binnenkort.

Maar dit album belooft meer te zijn dan alleen wat vogeltjesgefluit. De mannen van Ratatat zetten een voor henzelf logische stap verder dan op het vorige album, omdat ze simpelweg meer ervaring hebben opgedaan en op vele nieuwe plaatsen zijn geweest tijdens hun veelal uitverkocht tour, door onder andere Vietnam, China en Cambodja. Hierna hebben ze meegewerkt aan twee nummers op het debuutalbum van Kid Cudi, waaronder de single Pursuit of Happiness met MGMT. Het elektronische duo omschrijft het nieuwe album als gekker en gedurfder dan LP3. Er zijn meer (live)instrumenten te horen dan voorheen, wat zorgt voor onverwachte experimentele geluiden en er wordt gebruik gemaakt van gesproken onderbrekingen. Maar dit is minimaal. Het gaat de heren om mooie, diepe geluiden, niet om de tekst. Gewoon om het puur te houden.

May 8, 2010

Tim Burton


De Amerikaanse tekenaar, filmregisseur en producent Timothy William Burton (51) valt op door zijn aparte stijl van verbeelden. Zowel in zijn illustraties als zijn films komt er een donkere, duistere humor naar voren. Ook in zijn laatste bioscoophit, de 3D-versie van Alice in Wonderland, zie je deze -bijna gothic- stijl terug.

Burton groeide op in Californië en deed al jong zijn voorliefde op voor tekenfilms en horror. Hij was in zichzelf gekeerd en creatief en dat vormde de inspiratie voor zijn latere werk. Een veelvoorkomend thema is dan ook de misvormde ‘kinderman’, balancerend tussen de volwassen wereld en die van de kinderlijke fantasie zoals in Edward Scissorhands. Deze eenzame, onbegrepen persoon met een rijke fantasie, de outcast met vaak een bleke huid, is als een alter-ego voor Burton. Hij studeerde drie jaar animatie, waarna hij aan de slag kon bij Disney. Daar werkte hij onder andere mee aan de lange tekenfilm Frank en Frey. Maar enkele films later wist Disney niet wat ze zijn opmerkelijke stijl aanmoesten en voelde Burton zich ongelukkig bij zijn werkgever. Daarop ging hij naar Warner Bros en kreeg hij uiteindelijk de mogelijkheid om de blockbuster Batman te regisseren. Dat werd een enorme hit in de jaren ’80. In 1990 kwam Edward Scissorhands uit, waarbij hij samenwerkte met zijn idool: de acteur Vincent Price. De hoofdrol ging naar Johnny Depp met wie hij nog veel vaker samen zou gaan werken. Even later volgden de successen zich op. Van Batman Returns en Batman Forever tot de remake van Planet of the Apes, Big Fish, Charlie and the Chocolate Factory -naar het boek van Roald Dahl- en eind 2007 kwam hij met zijn horror/drama Sweeney Todd. Het meest recent is zijn versie van Lewis Carroll’s Alice’s Adventures in Wonderland en Through the Looking Glass, de 3D-film Alice in Wonderland met een er opnieuw dramatisch uitziende Johnny Depp als hoedenmaker.

Aan fantasie geen gebrek, want naast zijn films schrijft Burton gedichten. Zo bracht hij de gedichtenbundel The Melancholy Death of Oyster Boy: and Other Stories uit, die hij voorzag van eigen tekeningen. Ook dit boek gaat over misvormde kinderen zoals Oyster Boy en andere freaks. Zijn andere illustraties zijn inmiddels ook gebundeld door The Museum of Modern Art, New York. In het boek Tim Burton vind je zijn retrospectief van visueel uitzonderlijke afbeeldingen die gedetailleerd zijn groei laten zien. Er staan onder andere series in van niet eerder vertoond beeldmateriaal in de vorm van storyboards, illustraties, poppen en maquettes uit Burton’s persoonlijke archief die je een ware blik geven in zijn creativiteit.

Tim Burton
van Ron Magliozzi en Jenny He: